Uitvindingen

Themaverslag groep 1/2B

Dit thema van de voorleesweken begon met een bezoek van professor Mallebroodje.
Hij vroeg ons hem te helpen met het uitvinden van een klassenschoonmaakmachine.

Dat hebben we gedaan en het is gelukt.

We zijn begonnen met het maken van een ontwerptekening en we waren meteen enthousiast.

Er werden meteen al schoonmaakmachines gemaakt met de knex, in de bouwhoek en met het constructiemateriaal dat we uit de techniekkast hadden geleend.

Dit thema stond duidelijk het maken van bouwtekeningen en techniek centraal.

We hebben een woordweb gemaakt over de schoonmaakmachine:

Wat heb je er allemaal voor nodig?

De spullen voor de machine werden gedurende dit thema verzameld.

We hebben een hut gemaakt waar je met echt gereedschap meegebrachte spullen uit elkaar kon halen om te kijken hoe iets in elkaar zit.

We hebben deze onderdelen gesorteerd en gekeken waar het van gemaakt is.

IJzer hebben we gezocht met magneten.

Het waren de voorleesweken dus naast het voorleesontbijt kwamen er elke dag “Voordeurvoorlezers”.

We hebben genoten van het voorlezen, ze kregen applaus en we hebben ze vragen gesteld en complimenten geven.

Weer kregen we bezoek.

Deze keer was het Wouter van Reek, de boekenschrijver.

We hebben met hem van zijn boek Keepvogel de uitvinding een hele lange bosbessenplukmachine getekend en die staat op zijn site.

Na schooltijd hebben verschillende kinderen een boek van Keepvogel met handtekening gekocht.

Alle boeken van Keepvogel en zijn hondje Tungsten hebben we voorgelezen en de filmpjes hebben we bekeken.

Buiten zijn er tenten van Keepvogel gemaakt en werden er keepstokken gezocht.

We hebben wel honderd keepvogelstokken gevonden en daar hebben we een keepstokkenblubberbos van gemaakt in de zandtafel.

Keepvogels, Tungstens en keepstokken werden gekleid en de hele klas werd vol keepstokken gehangen.

Bij de verteltafel werd het verhaal nagespeeld en er werden tekeningen en verhalen over uitvindingen gemaakt.

We wilden een Keepvogel uitvinden die echt kon lopen en hebben genaaid, gezaagd en getimmerd en dat zijn marionetten geworden.

Ondertussen hebben we met de materialen een klassenschoonmaakmachine uitgevonden en de juffen kunnen lekker op het bankje koffie gaan drinken als de machine het werk doet.

We waren allemaal enthousiast over dit thema en de foto’s op de site spreken voor zich.

Gerda en Annemiek

 Foto's van ons thema