Kleding

Thema Kleding

 

Meteen na de herfstvakantie begonnen we met het maken van onze lampionnen, dus konden we Sint Maarten goed gebruiken om ons thema te starten. Als start is er door Karin in de klas een rode cape gemaakt. De kinderen zaten er allemaal om heen om te zien hoe je van een rode lap stof een cape maakt. Deze cape kun je aantrekken als je het Sint Maartenverhaal naspeelt.

Het was best spannend want Karin had eerst alleen een grote koffer op tafel gezet. De kinderen mochten raden wat daar in kon zitten. Voor de leerlingen betekent een koffer dat je op reis gaat. Dat er een naaimachine in zou zitten, hadden ze niet verwacht.

Toen bleek dat we met de naaimachine ook echt gingen naaien en dat we de gemaakte kleding ook mee naar huis mochten nemen, was de betrokkenheid van de kinderen meteen erg groot.

Iedereen wist wel iets te bedenken dat er iemand binnen de familie was, die al eens zelf wat gemaakt had voor hem of voor haar. Vooral oma’s werden benoemd in dit gesprek.

Maar hoe je nu werkelijk iets naait, dat konden de kinderen niet vertellen.

Aan de hand van het boek: “ Kasper de Kleermaker”,  werd snel duidelijk wat je allemaal moet doen om een schort te maken.  Na een lang gesprek met de kinderen bleek dat je heel veel kleding zelf zou kunnen maken, maar dat niet alles met een naaimachine gemaakt werd. Wij hebben ons echter beperkt tot het maken van kleding die wel met de naaimachine gemaakt kon worden.

We merkten meteen de betrokkenheid van een aantal kinderen in de groep. Zij namen lapjes stof, knopen, ritsen, applicaties en garen mee naar school.

We merkten al snel dat bij dit onderwerp heel veel woorden hoorden, die we anders niet zouden gebruiken. Van deze woorden hebben we een paar dingen neergelegd op de kijktafel midden in de kring. Een aantal daarvan zijn: elastiek, spelden, naalden, garen en stofschaar. Vooral de stofschaar. De kinderen merkten meteen het verschil als ze hun patroon uit mochten knippen. Eerst beginnen met een scherp schaartje uit de kast en als dat niet lukte, werkten ze samen met Karin met de stofschaar. Wat een verschil! Deze schaar kan wel gewoon door de stof knippen. Alleen wat is hij groot! Met hun relatief kleine handen kun je met een stofschaar maar kleine knipjes maken. De schaar gaat immers niet verder open. Er werd dan ook wel gezegd: “Ik maak muizenhapjes, juf”.

Het zelf naaien was best spannend. Samen met juf Karin mochten we de naaimachine ook echt gebruiken. Alleen het drukken op het gaspedaal was al heel spannend, want dan gaat de naaimachine gewoon alles zelf maken, lijkt wel.

 

We hebben er voor gekozen om de kinderen zelf een kledingstuk uit te laten kiezen, dat geschikt was om in de werktijd te kunnen maken. Zo is er een verscheidenheid aan kleding ontstaan. Er zijn schorten, rokjes, jurkjes broeken, joggingbroeken en gilets  gemaakt.

Omdat het erg leuk is om de kleding aan andere kinderen te laten zien, mochten de kinderen als ze klaar waren het showen aan hun vriendjes en vriendinnetjes. Ze liepen zelfs naar de andere groepen toe om het resultaat te laten zien. Toen kwam het idee om ook een modeshow te houden voor de ouders en verzorgers van de kinderen. Deze modeshow was erg geslaagd. Dit was tevens de afsluiting van het laatste thema van dit kalenderjaar.