Ziek zijn

Ziek zijn, beter worden

Dit thema stond het spel,  de onderlinge communicatie en het uitbreiden van de woordenschat en van de beginnende geletterdheid centraal.

Ook was er aandacht voor samenwerken, plannen maken en onderzoeken.

Mini Muis was opeens ziek en ze had koorts.

De vader van Boet brak zijn  been en Evelien haar sleutelbeen.

Toen er ook nog een koffer vol verband, spuiten, pleisters, potjes, mondkapjes, doktershandschoenen en zusterschorten en in de kring stond wisten we waar het nieuwe thema over ging:

Ziek zijn en beter worden.

Met grote letters hebben we het op de muur geschreven.

En ook onze nieuwe letters kwamen ter sprake n.l. de d van dokter de a van ambulance en de z van ziek.

De spullen uit de koffer  werden gesorteerd en de spreekkamer van de dokter werd al snel ingericht.

De kinderen namen ook zelf veel spullen mee zoals een echte doktersjas, medicijnflesjes, verbandjes en spuiten.

Mini muis kreeg een bedje en hoe konden we haar weer beter maken?

Hoe kon het dat ze ziek was?

Tijdens de gesprekken in de grote en kleine kring hebben we daar een antwoord op gevonden.

De gesprekken gingen over bacteriën en vitaminen, medicijnen, drankjes en pilletjes en onderzoeken.

Ook gezond en ongezond kwam ter sprake en het schoolfruit kwam goed van pas.

Van de appels hebben we appelmoes gemaakt.

Die was lekker en ook gezond.

Door mee te spelen en verhalen te vertellen en daar een voorstelling over te geven kwam het spel op gang en werd de spreekkamer uitgebreid met een wachtkamer.

De eigen ervaringen kwamen ter sprake en daar werden tekeningen over gemaakt met het verhaal erbij.

 

Er werd flink gehoest in de klas en met hulp van een recept hebben we zelf een hoestdrank gemaakt.

De ingrediënten staan in het recept in deze thema-tas en de hoestdrank hebben we met een trechter in de flesjes gedaan.

Op het etiket staat dat je per dag maar een theelepeltje mag.

Nu maar hopen dat het hoesten snel over gaat.

Naast het spel was er ook aandacht voor het uitbreiden van de woordenschat en voor boeken.

We hebben met onze volle spaarkaart een boek uitgezocht in onze boekenwinkel Leesbeest.

Er kwamen ouders voorlezen en we hebben een verteltafel ingericht over het boek: De Fotodokter.

Hier werd het verhaal nagespeeld en er werden voorstellingen gegeven.

We gaven omschrijvingen van de woordkaartjes en maakten daar een echt leesboek van.

Tijdens de themapresentatie hebben we samen met groep acht een EHBO les gegeven.

We hebben dokters en ambulances geknutseld en ook dokters en een hart gevouwen.

Met de klei hebben we pilletjes gemaakt.

Op de computer kon je naar een filmpje kijken over een meisje dat geopereerd werd of kon je meezingen en kijken naar een filmpje van de dokter die zelf ziek werd.

We keken ook naar een uitzending van Huisje Boompje Beestje over een meisje dat de waterpokken kreeg en die kregen we zelf ook!

We hebben met heel veel plezier aan dit thema gewerkt.

Het volgende thema is het thema van de voorleesweek en gaat over uitvindingen,

We hopen dat er weer veel ouders komen voorlezen!

 

 

 

Februari 2011

Gerda en Annemiek.