De boerderij

De ingang

Bij de ingang lazen we eerst samen de borden: wat mag er wel en wat mag er niet.

 

Meer foto's

Foto's bezoek kinderboerderij

 

Melk en kaas van de boerderij

We kochten melk en kaas  die op de boerderij van de melk van de koeien was gemaakt. In de klas dronken we nog een bekertje melk en aten we een stukje kaas van de boerderij.


Hiermee werd ons thema echt afgesloten.
 
Gerda en Rita
Groep 1-2 b

 

Bedankt

Eva en Wendy hielden een toespraak en bedankten de mevrouw voor de rondleiding we vonden het hééééél erg leuk.


Ze gaven haar het schilderij van een koe dat we hadden gemaakt.

 

De Noorderhoeve in Groet

Het thema werd afgesloten met een bezoek aan zorgboerderij De Noorderhoeve in Groet.


Een hele lieve mevrouw gaf ons een rondleiding. Hier zagen we echte koeien,in de stal en in de wei.


De uier van een koe is echt groot en we konden precies zien hoe de melkmachine eruit zag. We zagen kalfjes, paarden, geitjes, kippen, schapen en lammetjes.
We mochten de dieren aaien en hooi geven. We hebben tussen de koeienvlaaien gelopen. In de hooiberg hebben we limonade gedronken.

 

Kwark

Van de kwark maakten we een heerlijke taart waarvan we op de verjaardag van juf hebben gesmuld.

 

Boerderijwinkel

Op de boerderij werden de koeien gemolken,de koeienvlaaien opgeruimd met de kruiwagen,het konijn geaaid,voer gekocht in de andere groep waar een dierenwinkel was zodat we de dieren echt konden voeren. Er werden rondleidingen gegeven voor kinderen uit de huishoek,er werd gepicknickt en er werden verjaardagspartijtjes gevierd.

 

Bij de winkel konden er producten gekocht worden die van de melk waren gemaakt zoals melk,boter, kwark en vooral toetjes.

 

Spelen

Er werd volop gespeeld.

 

Pasen

Vlak voor Pasen kwamen die uit en hadden we kuikentjes die echt konden piepen. Van het verhaal over kuiken piepje dat een chocolade ei vond hebben we samen een boekje gemaakt dat we echt konden “lezen”. Ook hebben we met een groepje een boekje gemaakt over het versje van varkerntje Knorrepot.

Tijdens de themapresentatie hebben we onze boekjes “voorgelezen”.

 

Kippenhok

In ons kippenhok zat de kip te broeden op 10 eieren.

 

Denk aan je vingers

Het hok werd dichtgemaakt en er kwam een brief op: “denk aan je vingers”.


Er werden varkens geschilderd en getekend met 10 biggetjes.

 

Papier-mache varken

Melk is ook gezond en goed voor elk, maar niet voor Jan want die plast ervan.
En ook niet voor Piet want die lust het niet. Maar ook niet voor Jurre hoor, want die is er allergisch voor.


We zongen het liedje ;Een koetje en een kalfje die liepen in de wei, toen kwam er een heel dik varkentje voorbij”

Het varken Sofie had veel indruk gemaakt.
Er werd een groot varken gemaakt van papier-maché en er kwamen wel 10 biggetjes bij.

 

Koeien melken

Vooral de uier maakte indruk

Uit een uier komt melk, maar hoe komt de melk nu in een pakje schoolmelk?
“Gewoon, in de uier zit een gaatje en in het pakje ook. De boer gaat de koe melken en dan spuit hij de melk zo in het gaatje.” Het is slim bedacht, maar of het echt zo gaat? We hebben naar het schooltelevisie programma Huisje Boompje Beestje gekeken waarin precies werd uitgelegd hoe de melk van de koe in een pakje schoolmelk komt. We zagen ook dat er uit een volle uier wel 10 pakken melk komen maar dan wel zonder pak.

 

In onze wei werd volop gemolken maar wat gebeurt er met alle melk? Van de melk wordt ook chocolademelk gemaakt en vla en boter en nog veel meer. Ook hier hebben we een woordweb van gemaakt.

 

Woordweb

Met hulp van die plattegrond hebben we hokken geconstrueerd voor de dieren van onze boerderij in de klas.


We hebben een woordweb gemaakt over dieren op de boerderij en zijn gestart met de koe.

 

Opeens stonden er 2 koeien in onze wei. Een vader stier en een moeder koe. De koeien werden goed bekeken. Jurre nam een kindje mee, een kalfje.
Een koe eet gras in de zomer maar in de winter groeit er geen gras.Dan eet de koe hooi. Hooi is gemaakt van gras. Wij hebben zelf hooi gemaakt en daar een hooiberg van gemaakt.

 

Plattegrond boerderij

Er was een konijn dat was ingeslapen,dat betekent dat ze dood is.
Er was een hele grote hooiberg.
Er was een hele grote kruiwagen.
We hebben alle dieren goed bekeken en ook nog lekker gespeeld.
We hadden veel om over te vertellen.
Weer op school hebben we samen met juf Nadine een plattegrond van de boerderij gemaakt.

 

Varken Sofie

De dieren waren in hokken en we konden er  niet zo goed bij om ze te aaien.
Bij varken Sofie moest je niet je vinger door het hek doen,dan dacht ze dat het eten was en beet ze erin!

 

De boerderij

Centraal stond dit thema wereldoriëntatie: Het leven rondom de boerderij.


Natuurlijk komen ook de taal,de onderlinge communicatie en het uitbreiden van de beginnende geletterdheid aan bod.Het thema biedt volop gelegenheid om ook de jongste leerlingen bij een thema te betrekken.
Op de eerste mooie dag van de lente startten wij ons thema “De boerderij” met een bezoek aan de kinderboerderij.