Winter

Thema winter

Het derde thema van dit jaar is alweer voorbij. Het thema was “Winter” wat natuurlijk perfect bij de belevingswereld van de kinderen aansloot. Het was prachtig wit buiten en we hebben heerlijk kunnen genieten van de sneeuw. Zo zijn er door sommige kinderen sneeuwpoppen gemaakt en sneeuwballen gevechten gehouden. Het was natuurlijk ook erg leuk om sneeuw mee naar binnen te nemen en te kijken hoe lang het erover doet voordat het smelt. Dit bleek nog best lastig in te schatten. De schattingen varieerde van dagen tot zelfs maanden.

We zijn dit thema begonnen met een eigen woordweb te maken. We hebben dit de afgelopen thema’s samen gedaan dus de kinderen wisten al hoe het werkte. De kinderen zijn in tweetallen begonnen met woorden op te schrijven waar zij aan moesten denken bij het thema winter. Uiteindelijk hebben wij alle zelfbedachte woorden samen in een woordweb gezet. Hiervan is een foto bijgevoegd.

Na het woordweb hebben we veel gesprekken gevoerd over de winter. We hebben onze eigen ervaringen gedeeld en we hebben veel gesprekken over (voor)gelezen teksten gevoerd. Naar aanleiding van deze gesprekken hebben wij ons eerste bordverhaal gemaakt. Dit  ging over de ijsbeer, Eskimo’s en vogels in de winter. Met dit bordverhaal hebben wij het woord vacht geleerd.naar aanleiding van een verhaal over kikker en pad het gehad over wat je allemaal voor leuke dingen

We hebben in de winter kan doen. Zo kwamen we uit op sleeën, skiën en op schaatsen. We hebben toen gezamenlijk besloten om een schaatsbaan in de klas te maken. De kinderen waren erg enthousiast en dachten goed mee bij het opbouwen van onze schaatshoeken. Nu hebben wij een schaatsbaan, een schaatswinkel en een koek en zopie  kraam. In deze hoeken wordt volop rollenspel gespeeld. Rekenen en taal hebben een belangrijke rol gekregen. Zo komt er geld te pas bij het huren of kopen van schaatsen en bij het afrekenen van de bestelde producten in de koek en zopie kraam. Deze producten kunnen de kinderen op onze menukaart lezen.

De hoeken hebben wij verbeterd en uitgebreid door goed naar foto’s te kijken die gemaakt waren op schaatsbaan de Meent. Zo kwamen we erachter dat het handiger is om de schaatsen te ordenen in plaats van op elkaar gestapeld te bewaren. De ijzers onder de schaatsen kunnen zo namelijk de schaatsen beschadigen en ze kunnen bot worden. We kwamen er ook achter dat we nog een slijpmachine misten. De laatste dingen zijn bijgemaakt en verbeterd. Dit bracht al enige verdieping in ons spel aan. We hebben ook verschillende filmpjes gekeken waarin wij schaatsles kregen. De vaktaal en uitleg van deze schaatsjuf werd al gauw door onze schaatsleraren op de schaatsbaan gebruikt, waardoor het spel nog echter werd. Het tweede bordverhaal ging over een verhaal wat we op de schaatsbaan hadden bedacht en uitgespeeld. Uit dit bordverhaal hebben wij de woorden bang en bank gehaald en zo hebben wij de -ng en -nk geleerd.

In dit thema hebben wij ook nog een liedje (ris ras rijs) en een versje geleerd over vogels voeren. Wij hadden in een tekst gelezen dat vogels bijna geen eten meer kunnen vinden in de winter. Dit vonden wij zo zielig dat wij het erover hadden om zelf voor een huis en eten voor de vogels te gaan zorgen. Zo hebben wij eerst een ontwerp voor ons vogelhuisje gemaakt. Later zijn wij ons vogelhuisje van een melkpak gaan knutselen. Ook hebben wij voer gemaakt voor de vogels: vetbollen. Behalve het rekenen wat in de hoeken is toegepast zijn wij ook verder gegaan met het splitsen en hebben wij een start gemaakt met de bussommen (+ en – sommen). Wij hebben veel in de kring gesplitst. Dan mocht je naar twee mensen sneeuwballen gooien en dan moest je goed nadenken hoeveel je naar ieder toe zou gooien.

Met de bussommen zijn we op reis gegaan. We hebben een echte bus in de klas gehad om deze sommen te oefenen. De kinderen hebben laten zien dat zij al goede chauffeurs zijn.

We kunnen nog even genieten van de schaatsbaan in de klas en hopen nog steeds op een schaatsbaan op natuur ijs…maar dat hangt allemaal van het weer af.

 

Menukaart

 

Woordweb